Technik administracji

Technik administracji zajmuje się pracami związanymi z gromadzeniem oraz obiegiem dokumentacji i informacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną w urzędach administracji publicznej i w przedsiębiorstwach, w tym informacji o charakterze ekonomicznym i statystycznym. Sporządza sprawozdania i protokoły posiedzeń i zebrań. Ważnymi zadaniami technika administracji są: opracowywanie projektów aktów administracyjnych, prowadzenie postępowania kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej a także przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych. Zajmuje się również planowaniem i organizowaniem narad, zebrań, konferencji i sesji. Prowadzi podstawową dokumentację księgową, planuje koszty i przychody, gospodaruje majątkiem oraz nadzoruje innych pracowników.

Technik administracji może być zatrudniony: w administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), w jednostkach samorządu terytorialnego (urzędach marszałkowskich, powiatowych, miejskich, gminnych), w jednostkach organizacyjnych gminy; w samorządach zawodowych i gospodarczych, w przedsiębiorstwach; organach organizacji społecznych i zakładach usługowych na stanowiskach nie wymagających innych specjalistycznych kwalifikacji.

Przedmioty w kształceniu:

  • działalność gospodarcza
  • język obcy zawodowy w administracji
  • wstęp do statystyki
  • podstawy prawa cywilnego
  • podstawy prawa pracy
  • podstawy prawa administracyjnego i finansów publicznych
  • technika pracy biurowej
  • administracja w praktyce
  • podstawy przedsiębiorczości

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik administracji.

 

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji

1. Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego

  • rozróżnia prawne formy działania jednostek administracji publicznej;
  • rozpoznaje strukturę organizacyjną jednostek administracji publicznej;
  • rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
  • korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej;
  • promuje nowoczesny model administracji publicznej;
  • rozróżnia rodzaje aktów normatywnych, ich hierarchię i tryb ogłaszania;
  • korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
  • rozróżnia cechy osoby fizycznej i osoby prawnej;
  • ocenia skutki niezachowania ustalonych terminów oraz przypisanej formy czynności prawnej;
  • określa rodzaje odpowiedzialności cywilnej;
  • stosuje zasady dotyczące stosunku zobowiązaniowego;
  • sporządza umowy cywilnoprawne;
  • sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
  • wyjaśnia przypadki dyskryminacji, mobbingu i molestowania, występujące w jednostce administracji;
  • określa zakres prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
  • stosuje przepisy prawa dotyczące zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej.

2. Prowadzenie postępowania administracyjnego

  • przestrzega zasad postępowania administracyjnego;
  • wszczyna postępowanie administracyjne;
  • ustala właściwość organu administracyjnego;
  • informuje strony postępowania o ich prawach i obowiązkach;
  • wyjaśnia okoliczności istotne dla prowadzonego postępowania;
  • podejmuje czynności skłaniające strony do zawarcia ugody;
  • prowadzi rozprawę administracyjną;
  • sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania;
  • sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
  • pośredniczy w przekazywaniu środków odwoławczych od postanowień i decyzji organu administracyjnego;
  • wznawia w uzasadnionych przypadkach postępowanie zakończone ostateczną decyzją administracyjną;
  • wszczyna egzekucję dotyczącą aktu administracyjnego;
  • rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
  • stosuje orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego.

3. Sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących finansów publicznych

  • określa formy organizacyjno-prawne sektora finansów publicznych;
  • analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
  • charakteryzuje dochody i wydatki budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego;
  • sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
  • sporządza typowe sprawozdanie budżetowe.

Aktualności

Ogłoszenia