Technik bezpieczeństwa i higieny pracy sporządza bieżące i okresowe analizy stanu bhp w zakładzie pracy, rozwiązuje bieżące problemy techniczne i organizacyjne związane z bhp w skali zakładu i w odniesieniu do stanowisk pracy. Kontroluje stan bhp w zakładzie, sporządza sprawozdania i protokoły pokontrolne oraz opinie dotyczące spełniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, ocenia ekonomiczne skutki zagrożeń, wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Dobiera właściwe środki ochrony dla pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy, nadzoruje wykonywanie zleceń służb kontrolujących warunki bhp we wszystkich instytucjach. Do podstawowych zadań technika bhp w firmie należy: identyfikacja i ocena zagrożeń występujących w procesie pracy oraz ryzyka związanego z tym zagrożeniami, organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zapewnienie przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wypracowanie i wdrożenie metod ochrony pracowników przed zagrożeniami związanymi z wykonywaną pracą, ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków, współdziałanie ze służbami pracowniczymi zakładu pracy w zakresie obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Technik bezpieczeństwa i higieny pracy może podjąć pracę w przedsiębiorstwach, instytucjach i organizacjach prowadzących działy higieny i bezpieczeństwa pracy.
Przedmioty w kształceniu:
- podstawy prawa pracy
- techniczne bezpieczeństwo pracy
- ergonomia w środowisku pracy
- zagrożenia w środowisku pracy
- język obcy zawodowy w bezpieczeństwie i higienie pracy
- działalność gospodarcza
- ocena ryzyka zawodowego
- ustalanie przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy
- zarządzanie systemami bezpieczeństwa i higieny pracy
- podstawy przedsiębiorczości
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
MS.12. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
1. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawnych określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy;
- nadzoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych;
- ocenia odpowiedzialność pracodawcy i pracownika z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy;
- formułuje wnioski z przeglądów obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opracowuje regulaminy i instrukcje stanowiskowe pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wykonuje czynności związane z kontrolą maszyn i urządzeń technicznych pod kątem przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- kontroluje przydział i stosowanie środków ochrony indywidualnych oraz odzieży i obuwia roboczego.
2. Doskonalenie ergonomicznych warunków pracy
- odróżnia działalność ergonomiczną koncepcyjną od korekcyjnej;
- wyjaśnia skutki zdrowotne ograniczonej aktywności fizycznej pracownika;
- ocenia obciążenie psychiczne pracownika na stanowisku pracy;
- dobiera do pracy pracowników odpowiednich pod względem wydolności psychofizycznej;
- charakteryzuje rolę narządów zmysłów w odbiorze informacji;
- określa wpływ aktywności ruchowej na układ kostno-stawowy;
- opisuje relacje zachodzące w układzie człowiek – maszyna – środowisko;
- posługuje się dokumentacją do projektowania i korygowania elementów stanowisk pracy.
3. Ocenianie ryzyka zawodowego
- stosuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego;
- rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy;
- identyfikuje czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne;
- wykonuje badania i pomiary czynników środowiska pracy;
- ocenia poziom ryzyka zawodowego;
- wskazuje metody redukcji ryzyka zawodowego;
- sporządza dokumentację analizy i oceny zagrożeń.
4. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych
- stosuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
- określa obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy i chorób zawodowych;
- ustala okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy;
- sporządza dokumentację powypadkową;
- określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
5. Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz świadczenie usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa warunki sprzyjające uczeniu się dorosłych;
- analizuje i różnicuje cele kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw;
- określa cele ogólne i szczegółowe szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dobiera treści, metody nauczania i środki dydaktyczne do określonych celów szkolenia oraz do specyfiki grupy szkoleniowej;
- stosuje aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i wykorzystuje nowoczesne środki przekazu, zasady andragogiki i metodyki szkoleń osób dorosłych;
- opracowuje materiały popularyzujące problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy.